Trendovi u gradnji prefabrikovanih objekata
Montažni način gradnje postaje sve popularniji u Srbiji, ali ipak nismo ni blizu
svetskim trendovima u ovoj oblasti. Da li je razlog nedovoljna informisanost
ljudi, slaba ponuda, ili kombinacija više faktora? Montažne kuće, i ostali
montažni objekti, grade se tako što se delovi za njih proizvode u fabrici, pa
se na licu mesta montiraju u celinu. Pored kuća, ovaj vid gradnje zastupljen je
u izgradnji industrijskih hala, magacina, garaža i ostalih poslovnih objekata.
U vreme
kada su se pojavile, prefabrikovane kuće nisu bile popularne na tržištu zbog
nedovoljne izolacije i neadekvatnih materijala. Od tada je tehnologija mnogo
uznapredovala, razvijeni su novi materijali za gradnju čime su ti problemi
prevaziđeni.
montažna kuća - proces izrade |
Pošto se
sklapaju na licu mesta, dizajn i projekat se mogu prilagoditi terenu i uslovima
gradnje. Dogradnja (proširenje) trebalo bi da bude lako omogućena, dodavanjem
elemenata. Čak se i ekološka komponenta gradnje može poboljšati, npr.
dodavanjem solarnih panela.
Tržište montažnih kuća u Srbiji
U Srbiji
posluje dosta firmi koje se bave izradom i prodajom montažnih kuća. Ipak,
ponuda je manje-više jednolična. Kvalitet gradnje postoji, ali dizajn zaostaje
za ponudom svetskih firmi. Ono što se najčešće nudi, i što čini najveći
procenat montažne gradnje u Srbiji, je prizemna kuća na betonskim temeljima, sa
kosim krovom koji je pokriven crepom.
Odstupanja od ovog šablona ogledaju se uglavnom u tome da se ovoj konstrikciji dodaje podrum ili garaža, ili eventualno da se taj prizemni nivo kuće radi u dve nivelacje. Prefabrikovane kuće na sprat su retkost, a o nekim bitno drugačijim projektima montažnih kuća skoro da nema ni govora. To je možda i jedan od razloga što ljudi koji raspolažu većim budžetom za izgradnju kuće uglavnom zaobilaze montažnu gradnju. Zato bi firme koje se bave tim poslom trebalo da razmišljaju u pravcu širenja ponude, a mogućnosti su zaista velike.
Sve ono što može da se napravi u svetu, nema razloga da ne može i kod nas:
klasična montažna kuća |
Odstupanja od ovog šablona ogledaju se uglavnom u tome da se ovoj konstrikciji dodaje podrum ili garaža, ili eventualno da se taj prizemni nivo kuće radi u dve nivelacje. Prefabrikovane kuće na sprat su retkost, a o nekim bitno drugačijim projektima montažnih kuća skoro da nema ni govora. To je možda i jedan od razloga što ljudi koji raspolažu većim budžetom za izgradnju kuće uglavnom zaobilaze montažnu gradnju. Zato bi firme koje se bave tim poslom trebalo da razmišljaju u pravcu širenja ponude, a mogućnosti su zaista velike.
Sve ono što može da se napravi u svetu, nema razloga da ne može i kod nas:
- montažne kuće na sprat
- montažne kuće sa potkrovljem
- kuće sa ventilisanom fasadom
- ravan ili zeleni krov
- čelična ili betonska montažna konstrukcija
- energetski efikasne kuće
Koliki je
napredak u tehnologiji i materijalima koji se koriste, može se videti i na
primeru kuća iz 3D štampača. Skoro da nema nemogućih zahteva, samo se treba upustiti
u njihovu realizaciju.
Karakteristike montažnih kuća
Od
montažnih elemenata možete se napraviti skoro sve što zamislite, a jedino
ograničenje je budžet kojim investitor raspolaže. Ipak, postoje neke stvari
karakteristične za ovaj vid gradnje:
- prodaja preko kataloga - omogućava kupcu da unapred vidi kako će izgledati gotov projekat, šta je sve uključeno u cenu koju plaća (siva faza, kompletno završen objekat, kuća sa centralnim grejanjem...)
- brza i jednostavna gradnja - vreme izgradnje je duplo kraće nego kod klasične gradnje, i uloženi novac će vam se brže isplatiti
- kvalitet gradnje - delovi napravljeni u fabrici, pod kontrolisanim uslovima i po propisanim standardima
- ekološka gradnja - manje građevinskog otpada jer se delovi proizvode u fabrici, a i manje se narušava prirodno okruženje gradilišta
- manje angažovanje radne snage na gradilištu - smanjeni troškove gradnje i povećana bezbednost
Savremeno poslovanje
Pored tehnologije
i materijala, ostvaren je veliki pomak i na polju transporta. To je jedan od
pravaca u kom treba razmišljati. Ako na domaćem tržištu nema ponude koja bi
zadovoljila vaše potrebe, pogledajte šta se nudi u inostranstvu. Možda na prvi
pogled deluje komplikovano, ali nije neizvodivo. Troškovi transporta ne bi
trebalo da bitno utiču na cenu čitavog projekta.
S druge
strane, i domaći proizvođači trebalo bi da razmišljaju u tom pravcu. Sa
kvalitetnim materijalima i savremenim rešenjima u ponudi, nema razloga da se
ograničavaju samo na domaće tržište. Najvažnije je promeniti način razmišljanja
i shvatiti da živimo u 21. veku. Poslovanje, planove i projekte treba
prilagoditi savremenim zahtevima kupaca, i malo izaći iz ustaljenih okvira i
normi.